Tots sabem la importància i moltes vegades la dificultat que té el període d'adaptació, pels infants, a l'escola bressol. Avui també us deixo una pàgina web on es parla del tema, un escrit i uns enllaços molt interessants.
El Procés d’Adaptació
L’assistència a la llar
d’infants suposa per al nen i la nena començar a familiaritzar-se amb
persones, espais i materials diferents als coneguts en el seu àmbit
domèstic. Aquest canvi farà que vagi ampliant el seu món i descobreixi
les pautes de comportament dels grups socials que l’envolten.
Per a molts dels nens i nenes,
l’assistència a l’escola bressol suposa la primera sortida de l’àmbit
familiar i per tant, un allunyament dels models de referència. els
exigeix un esforç d’adaptació a uns espais, ritmes, rutines, companys i
adults amb els quals haurà d’establir relacions. Però al mateix temps,
la llar suposa una oportunitat per créixer i madurar, per afirmar-se en
la seva pròpia identitat i iniciar d’aquesta manera, el coneixement i
l’adaptació al món exterior.
El nen i la nena han de ser capaces
d’assimilar els canvis que suposa aquesta nova etapa en la seva vida
quotidiana i per a això, considerem de gran rellevància iniciar el curs
amb el que anomenem Procés d’Adaptació.
El període d’adaptació és “el camí o
procés mitjançant el qual el nen i la nena van elaborant des del punt
de vista dels sentiments, la pèrdua i el guany que li suposa la
separació, fins a arribar voluntàriament a una acceptació interna de la
mateixa“.
Per realitzar aquest “assoliment” el nen
i la nena necessiten, entre altres coses, temps, el seu temps concret.
Cal tenir en compte que tots els nens i nenes no són iguals, per tant
l’adaptació d’uns i d’uns altres també serà diferent. Hem d’evitar
comparacions, ja que això no beneficiaria a ningú i menys als propis
nens.
Volem aconseguir per a tots els nostres
alumnes un procés individualitzat que els permeti adaptar-se al seu
propi ritme, proporcionant-li a cadascun les ajudes que necessiti segons
les seves característiques.
La col·laboració dels pares serà
fonamental perquè junts ajudem al fet que els nens i nenes vegin la llar
com una casa que els dóna seguretat, confiança, que els ofereix la
satisfacció de les seves necessitats, que els estimula, en definitiva,
una casa on desenvolupar-se i créixer feliços.
Desde la Llar d’Infants Gaudí aconsellem
una entrada gradual, dediquem tot un mes a l’adaptació dels nens,
d’aquesta manera aconseguim que els nens coneguin l’espai, es
familiaritzin amb les educadores i amb els diferents ambients i rutines
de la llar de manera progressiva. És important començar amb poques hores
d’assistència, arribant progressivament a l’horari establert per cada
família.
El primer dia, demanem a les famílies
que passin un període de temps a l’escola juntament amb l’infant. És
molt important que aquest primer dia sigui el pare o la mare qui
acompanyi l’infant. D’aquesta manera, tant els pares com els nens
comencen a conèixer a l’educadora i establir un lligam de col·laboració i
confiança mutu. De la mateixa manera que els nens contacten per primer
cop amb els que seran els seus companys durant la resta del curs.
El segon dia, l’infant ve amb un
familiar a la llar. No és imprescindible que siguin els pares, poden
delegar en algun avi, tiet,…Estaran tots junts jugant. Passada una
estona, demanem als familiars que marxin i deixin al nen durant un breu
temps amb l’educadora. Al cap d’uns 30 minuts els familiars tornen a
recollir al nen/a i reben feedback per part de l’educadora de com ha
estat durant aquella estona.
El tercer dia, l’infant torna a la llar
acompanyat de la seva família i durant una estoneta, més breu que el dia
anterior, estaran tots junts jugant i coneixent a l’educadora, als
companys i l’espai. Posteriorment, demanem als pares que realitzin el
mateix procés que el dia anterior, que marxin una estoneta i desprès
tornin. Aquesta vegada, el temps que els nens estaran sense els pares
serà superior que el dia anterior.
No és aconsellable que els pares
desapareguin mentre l’infant està distret, ja que li provoca inseguretat
i sentiment d’abandó. Demanem que tothom s’acomiadi del nen/a quan
marxi, i breument li expliqui que en una estoneta tornen, mentrestant
ell pot continuar jugant.
A partir del quart dia, els nens ja
poden fer la jornada complerta si els pares així no necessiten. De tota
manera, volem recordar que és millor una entrada gradual i progressiva a
la llar, pel que dediquem tot un mes a que els nens s’adaptin al seu
ritme.
El nostre objectiu principal és
aconseguir que l’infant pateixi el menys possible els efectes negatius
de l’adaptació. Com a educadores tractem de crear un vincle afectiu
basat en la confiança amb els infants, acaronant-los quan ploren, els
escoltem quan parlen, els acompanyem en els àpats i sempre que volen
descansar.
L’adaptació és un procés que considerem
fonamental, el qual s’ha de valorar qualitativament i mai
quantitativament. No existeix un temps o una data límit en que podem dir
que els nens ja estan adaptats. Cada infant segueix el seu ritme i té
les seves pròpies necessitats.
Aquí teniu enllaços parlant del període d'adaptació. Espero que us siguin útils!!!
http://www.infantsgaudi.com/?page_id=439
http://infancia0-3.blogspot.com.es/2008/09/ladaptaci-lescola-bressol.html
http://ebressol.paeria.cat/el-proces-adaptacio.asp
No hay comentarios :
Publicar un comentario